syrjintä

Erityisesti englanninkielisessä maailmassa on viime vuosina virinnyt vilkas keskustelu filosofian suhteesta naisiin ja muihin vähemmistöihin. Onko akateemisessa filosofiassa jotain pielessä, kun luvut kertovat niin selkeää kieltä? Muista humanistisista tieteistä poiketen filosofia on edelleen vahvasti miesten aluetta. Asiaa on puitu niin New York Timesin sivuilla blogikirjoitusten sarjassa kuin aihetta kartoittavassa kokoelmassa Women in Philosophy: What Needs to Change? (2013) [1]


Filosofi Jennifer Saul on käyttänyt 'piiloisen vääristymän' (implicit bias) käsitettä kuvaamaan, kuinka sukupuolta ja etnisyyttä koskevat stereotyypit vaikuttavat (myös) filosofiassa. Syrjintä ei useinkaan ole suoraa. Olemme sosiaalistuneet kulttuuriin, jossa palkitaan tietyistä tavoista, tietystä sukupuolesta, tietynlaisesta olemuksesta ja vastaavasti rokotetaan toisista. Piiloinen vääristymä viittaa psykologisissa kokeissa osoitettuun ilmiöön, jonka mukaan vähemmistöryhmiiin liitetään tiedostamatta keskimäärin negatiivisempia mielikuvia.

 

Saul jatkaa aiheen tarkastelua Philosopher’s Magin verkkosivuilla tammikuussa julkaistussa tekstissä Women in Philosophy. Siinä hän käy läpi erilaisia keinoja torjua vääristymän vaikutuksia. Monet keinoista ovat hyvinkin yksinkertaisia. Kaikkein yksinkertaisimmillaan on luotettava hieman vähemmän ensiksi mieleen juolahtaneisiin arvostelmiin. Se ei vielä riitä, mutta on tärkeä ensimmäinen askel.


Yhdysvaltalainen filosofi George Yancy taas johdattaa blogihaastattelujensa sarjassa rasismiin ja “rotuun” liittyviin kysymyksiin: miksi myös filosofit ovat usein niin sokeita valkoisuudelleen? Uusin keskustelukumppani on Noam Chomsky.

 

Vinoumaa on myös filosofian historiassa. Filosofian suuri kehityskulku on (osin) tulkinta ja valikoima tietynlaisia ajattelijoita. Kenen ajatustyö nähdään mullistavaksi ja merkittäväksi? Koska naiset on pitkälti suljettu kaanonin ulkopuolelle, syntyy mielikuva, etteivät naiset olisi filosofoineet. Tätä harhaluuloa vastaan taistelee Project Vox, jonka tarkoitus on tuoda verkkoon yleistajuista tietoa “modernin ajan” naisfilosofeista.

 

Elina Halttunen-Riikonen


Viite:

1. http://opinionator.blogs.nytimes.com/tag/women-in-philosophy/?_r=0 Linda Martin Alcoffin kirjoituksen suomennos on julkaistu niin & näin 1/14:ssä. Katrina Hutchisonin ja Fiona Jenkinsin toimittama kokoelma Women in Philosophy. What Needs to Change? (Oxford University Press, 2013)


Aiheesta muualla:

Implicit Bias & Philosophy


Syndicate content