Peruskoulujen lasten ja nuorten filosofian aloite mediassa

Kannanotto lasten ja nuorten filosofian ottamisesta peruskoulun oppiaineeksi ja opetusmuodoksi on saanut varsin hyvin julkisuutta. Vilkasta verkkokeskustelua käytiin myös, sillä esimerkiksi Helsingin Sanomien keskustelupalstalla aihetta kommentoitiin lähes 400 kertaa.
 

Tässä lyhyesti linkkipoimintoja uutisoinnista ja muista mediasisällöistä:

- YLE

- Helsingin Sanomat

- Kansan Uutiset

- Uusi Suomi

- Hufvudstadsbladet

- Ilta-Sanomat

- Iltalehti

- Satakunnan Kansa

- Kaleva

- Keskisuomalainen

Viikonloppuna kannanotto päätyi Mikko-Pekka Heikkisen kolumniin Helsingin Sanomissa. 
 
Lauantaina parhaaseen katseluaikaan "Ihmisten puolue" ilmoittautui ensimmäisenä puolueena virallisesti aloitteen kannattajaksi...: http://areena.yle.fi/ohjelma/bbd13f3cc827465a69aac06f26a22613
(Aloite käsittelyssä kohdasta n. 6:30 eteenpäin.)

 

Peruskoulun filosofiaa on ehditty kommentoida jo useissa muissakin kolumneissa sekä blogeissa, tässä muutama poiminta:

Salon Seudun Sanomat, suomen kielen professori Kaisa Häkkisen kolumni

Etelä-Saimaa, opettaja Jukka Tavin näkökulmateksti

Vihreä Lanka, kirjailija Jarkko Tontin kolumni

Lastenkirjailija Jukka Laajarinteen blogikolumni

 
Suuri osa kommentoijista on puoltanut aloitetta, monet hyvinkin innostuneesti. Toisaalta tyypillisiä uutisten keskusteluketjuissa ovat myös epäilyt filosofian abstraktiudesta ja elitistisyydestä.
 
Myös osa filosofeista – etenkin vanhemmassa polvessa – näyttää pohtineen kantaansa monitahoisesti. On tavallista, että minkä tahansa alan edustaja (matematiikasta taideaineisiin) kannattaa varauksetta oman alansa vahvistamista peruskoulussa. Filosofit suhtautuvat kuitenkin myös "filosofiaa peruskouluun" -aloitteeseen terveellisellä kriittisyydellä, jolloin kommentit ovat toisinaan muotoa "kyllä, mutta..."
 
Tämä joidenkin filosofien muista oppineista poikkeava lievä varauksellisuus puoltaa oman alansa antia opetuksessa on itsessään ehkä osuvin todiste siitä, mitä aloitteessa väitetäänkin: että filosofisen ajattelun ja keskustelun harjoittaminen on omiaan vahvistamaan tervetulleella tavalla itsereflektiivisyyttä ja -kriittisyyttä.
 
Aivan tuoreesta New York Timesin jutusta näkee erittäin hyvin, mitä lasten kanssa filosofoiminen on ja mitä sen ei ole tarkoitus olla:

"The Examined Life, Age 8"

  
Jonkinlaisia toiveita lienee siitä, että lasten filosofian hyödyt tajutaan vähitellen myös Suomessa.


Aloite taustatietoineen verkossa: http://filoaloite.wordpress.com/

 

Tuukka Tomperi